ANBI informatie
ANBI informatie 2023
Stichting Cultureel Podium Bornse Synagoge
Ennekerdijk 17
7622 ED Borne
Secretariaat: tel.nr. 074-2665296
Email: secretariaat@bornsesynagoge.nl
Website: www.bornsesynagoge.nl
KvK-nummer 41029388
RSIN / fiscaal nummer: 809252570
Doelstelling
Het organiseren of doen organiseren van culturele en educatieve activiteiten, in brede zin, met inachtneming van de voorgeschiedenis van het gebouw.
Het beschikbaar stellen van het gebouw aan derden voor bovengenoemde activiteiten.
Waar nodig en mogelijk bijdragen in de kosten van onderhoud en beheer van het gebouw.
Beleidsplan in hoofdlijnen Cultureel Podium Bornse Synagoge
Inleiding
Het Cultureel Podium Bornse Synagoge is een sfeervol, kleinschalig podium met 50 plaatsen waar met regelmaat klein theater, concerten, exposities en lezingen worden gehouden.
Het Cultureel Podium wordt uitsluitend gerund door vrijwilligers. Naast het Dagelijks Bestuur zijn er vier werkgroepen actief: de werkgroep Exposities, Lezingen/voorstellingen, Muziek en PR/website/subsidies. Van elke werkgroep zit een vertegenwoordiger in het Algemene Bestuur.
Het Cultureel Podium heeft ongeveer 120 donateurs en wordt jaarlijks door veel mensen bezocht.
Historie
Nadat de Bornse Synagoge tot 1943 precies 100 jaar in gebruik is geweest als gebedsruimte, kwam daar na de oorlog een einde aan. In de jaren ’80 is dankzij actieve vrijwilligers de synagoge opgeknapt en kreeg het gebouw een culturele functie, waarbij respect voor de geschiedenis van de voormalige synagoge vanzelfsprekend is.
Het onderhoud van het gebouw valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.
Cultureel Programma
Bij de keuze van ons culturele programma is kwaliteit erg belangrijk. Ons credo is: net een beetje anders te zijn dan de andere culturele podia in de omgeving, een aanvulling te zijn op wat grotere theaters brengen, in een goede sfeer. Gastvrijheid staat voorop, zo is de relatief lage entreeprijs altijd inclusief consumptie.
Zowel regionale als landelijke artiesten, kunstenaars en sprekers krijgen een podium; we proberen ook aan te sluiten bij actuele landelijke ontwikkelingen en discussies.
Aan plaatselijke en landelijke activiteiten, zoals de Open Monumentendag en bv. Kerstmis in Oud Borne wordt meegedaan.
Elke twee jaar wordt een tentoonstelling voor basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 georganiseerd over Joods Borne, waaraan alle basisscholen meedoen.
Samenwerking
We werken samen met andere culturele instellingen in Borne, zoals Kulturhus, Muziekschool Borne,
Artez conservatorium Enschede en Zwolle.
Met ingang van 2023 is het Cultureel Podium zelf verantwoordelijk voor de verhuur van de synagoge aan andere partijen. Gedacht kan worden aan muzikanten die zelf een optreden willen verzorgen, cursusleiders, muziekdocenten enz. In de praktijk resulteert dit in een variëteit van mensen die de synagoge bezoeken, enkele voorbeelden zijn: zangkoren, vergaderingen, cursussen, trainingen, gebedsdiensten, recepties, verjaardagen. In principe is veel mogelijk, mits passend bij de ruimte en de historie.
PR/website/subsidies
Binnen de synagoge is een vrijwilliger belast met publiciteit. Taken daarbij zijn: onderhoud website, verzorgen van het jaarlijkse programmaboekje, flyers, posters en nieuwsbrieven en het gebruik van social media. We beschikken over goede perscontacten met de regionale media.
Voor projecten die veel geld kosten, worden fondsen aangeschreven.
Verantwoording werkzaamheden
Elk jaar stelt de secretaris een jaarverslag op. De penningmeester is verantwoordelijk voor de begroting en afrekeningen. De organisatie is financieel gezond.
De inkomsten van de stichting bestaan uit kaartverkoop voor de activiteiten, provisie verkoop van exposities, verhuur, donaties en subsidies.
Deze inkomsten worden gebruikt om de operationele kosten van deze activiteiten in de synagoge te kunnen bekostigen.
Gebouw
Het onderhoud van het gebouw blijft een uitdaging, omdat het gaat om een kwetsbaar monument.
Bestuur, functies
Dagelijks bestuur, tevens leden van het Algemeen Bestuur in 2023
Piet Dijkstra, voorzitter t/m 31-05-2023
Hans Korsten, voorzitter vanaf 01-06-2023
Cato van der Bij, secretaris
Bert Meijerink, penningmeester
Leden Algemeen Bestuur
Arjan Reinderink, werkgroep exposities
Dicky Hollak, werkgroep lezingen/voorstellingen
Wim Valk, werkgroep muziek
Wim Menheere, werkgroep PR/website/subsidies
Beloningsbeleid
Het bestuur en de leden van de werkgroepen zijn vrijwilligers; ze worden niet beloond.
Activiteiten in 2023
Werkgroep Exposities
8 januari t/m 19 februari Raffaele Rossi ‘De frescotechniek’
26 februari t/m 2 april Aditi Gupta ‘Magisch realisme, natuur, cultuur, vrouwelijke energie en sociale rechtvaardigheid’
30 april t/m 21 mei Sophia Nefe ‘Surrealisme’
04 juni t/m 25 juni Claudia Cornelissen ‘Zwart – Grijs – Wit’
10 september t/m 8 oktober Te Wierik, Wolvekamp, Holtrop en andere kunstenaars ‘Art in Blue’
5 november t/m 10 december Jan van Strien ‘Fotografie’
Werkgroep Lezingen / voorstellingen
13 januari Lezing ‘Erasmus: Dwarsdenker’ door Sandra Langereis
31 maart Musikale lezing ‘Lili Marleen – Eeuwfeest van een schuldig lied: Boze mensen zingen niet’ door Inez Timmer
Niet doorgegaan.
25 mei Lezing ‘Actueel thema: Kunstmatige intelligentie, de digitale samenleving en de daarbij horende dilemma’s voor onze maatschappij’ door Mieke Boon
20 juli Lezing ‘Olympisch zwemster’’ door Marleen Veldhuis
Niet doorgegaan.
13 oktober Lezing ‘Blauw, meer dan een kleur’ door Maria Driessen
10 november Lezing ‘Het geheim van de notaris’ door Johan Nebbeling
Niet doorgegaan.
Werkgroep Muziek
22 januari Concert ‘Young in the 70’s Songs & Stories’ door Maurits Fondse
Niet doorgegaan.
19 maart Muziektheater ‘Songs for Leonard’ door Channah van ’t Riet en Cyrelle Failé
23 april Concert ‘Klassieke muziek’ door Artez klassiek
3 september Muzikale vertelling ‘About a Home’ door Hermine Deurloo, mondharmonica en Erik Verwey, piano
Niet doorgegaan.
29 oktober Concert ‘Het zielsverlangen van Rachmaninov: een muzikale reis van hart naar hart’ door Schokker-Vinke-Wijnands-Groenen
26 november Concert ‘Rhapsody in Blue!’ door DimitrovBoelee pianoduo
Werkgroep PR / website / subsidies
Er zijn dit jaar 13 nieuwsbrieven verstuurd naar onze bezoekers en donateurs.
Dit jaar hebben we het ticketsysteem kunnen gebruiken en het werkt goed.
De website voldoet nog prima. Indien er aanpassingen nodig zijn is de webmaster in staat deze snel in te voeren.
De folder is voor het nieuwe seizoen weer gemaakt met de nieuwe modekleur.
Alle posters en flyers zijn in eigen beheer geprint.
Van de RaboClub Support organisatie is een subsidie ontvangen voor de aanschaf duurzame Ledverlichting om schilderijen tijdens exposities beter te kunnen uitlichten.
Penningmeester
Uitgebreidere toelichting is in ons jaarverslag terug te vinden.